Kantoorklachtenregeling Nieveld Advocatuur
Gelet op de artikelen 6.28, 6.29, 6.30 en 7.4, tweede lid, onder e, van de Verordening op de advocatuur, stelt Nieveld Advocatuur ter verdere verbetering van de kwaliteit van haar dienstverlening en om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn constructief af te handelen, de volgende kantoorklachtenregeling vast.
Artikel 1: Begripsbepalingen
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:
klacht: een schriftelijke, overeenkomstig art. 5 ingediende uiting van ongenoegen van of namens een cliënt jegens de advocaat mr. L. van Baaren of jegens een onder diens verantwoordelijkheid werkzame persoon, over de totstandkoming of de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
beklaagde: de advocaat mr. L. van Baaren of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame persoon jegens wie de klacht is geuit;
klachtenfunctionaris: de advocaat belast met de afhandeling van klachten.
Artikel 2: Toepassingsbereik en toegankelijkheid van deze regeling
Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht die Nieveld Advocatuur met een cliënt is aangegaan. Deze kantoorklachtenregeling is eveneens van toepassing op de onder de verantwoordelijkheid van de advocaat werkzame personen.
Overeenkomstig art. 6 van de algemene voorwaarden van Nieveld Advocatuur is deze kantoorklachtenregeling via de website van Nieveld Advocatuur toegankelijk. Bij het sluiten van een overeenkomst van opdracht met Nieveld Advocatuur wordt een cliënt door het toezenden van die algemene voorwaarden op deze kantoorklachtenregeling gewezen.
Artikel 3: De klachtenfunctionaris
Advocaat Mr. L. van Baaren is als klachtenfunctionaris belast met de afhandeling van klachten. In geval een klacht tegen Mr. L. van Baaren is gericht, is Mr. P. van Baaren (Advocatenkantoor P. van Baaren) als klachtenfunctionaris belast met de afhandeling van de klacht.
Artikel 4: Afhandeling van klachten conform deze regeling
De klachtenfunctionaris draagt er zorg voor dat klachten conform deze kantoorklachtenregeling worden afgehandeld.
Artikel 5: Wijze van indienen van een klacht
1. Een klacht wordt ingediend door deze ter attentie van de klachtenfunctionaris per post toe te zenden aan Nieveld Advocatuur, Homerusplein 6, 3076 LZ Rotterdam.
2. Indien een vertegenwoordiger van een cliënt een klacht indient, voegt deze bij de klacht toe een ondertekende schriftelijke volmacht. Indien de vertegenwoordiger advocaat is, kan deze volstaan met schriftelijk te verklaren dat hij door de cliënt bepaaldelijk is gevolmachtigd tot het indienen van de klacht.
Artikel 6: Klachtregistratie
De klachtenfunctionaris registreert:
a. de datum waarop de klacht door Nieveld Advocatuur werd ontvangen;
b. de naam en contactgegevens van de klager;
c. de naam van de beklaagde en, indien deze onder verantwoordelijkheid van de advocaat mr. L. van Baaren werkzaam is of was, de naam van de betrokken persoon;
d. het onderwerp van de klacht.
Artikel 7: Procedure behandeling klacht
1. De klachtenfunctionaris stelt de beklaagde in kennis van de klacht en nodigt hem uit een schriftelijke of mondelinge toelichting te geven naar aanleiding van de klacht. Indien de klacht werd geuit jegens een persoon die onder verantwoordelijkheid van een advocaat van Nieveld Advocatuur werkzaam is of was, stelt de klachtenfunctionaris ook deze persoon in kennis van de klacht en nodigt hij ook deze persoon uit een schriftelijke of mondelinge toelichting te geven naar aanleiding van de klacht.
2. De klachtenfunctionaris stelt klager in kennis van toelichtingen als bedoeld in het eerste lid en nodigt klager uit daarop schriftelijk of mondeling te reageren of de klacht nader toe te lichten. Ingeval de klachtenfunctionaris geen toelichtingen als bedoeld in het eerste lid heeft ontvangen, nodigt hij klager uit de klacht schriftelijk of mondeling nader toe te lichten.
3. De klachtenfunctionaris, de beklaagde en, in voorkomend geval, de advocaat mr. L. van Baaren onder wie de beklaagde werkzaam is of was, nemen bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.
4. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.
5. De klachtenfunctionaris geeft binnen vier weken na de ontvangst van de klacht een oordeel over de klacht of deelt klager en beklaagde en, in voorkomend geval, de persoon onder wie de beklaagde werkzaam is of was, binnen vier weken met opgaaf van redenen mee dat van deze termijn zal worden afgeweken, met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht zal worden gegeven.
Artikel 8: Oordeel; motivering; aanbevelingen; ondertekening bij tevredenheid
1. De klachtenfunctionaris oordeelt de klacht al dan niet gedeeltelijk gegrond of ongegrond, motiveert zijn oordeel en kan daarbij aanbevelingen geven voor het bereiken van een oplossing die voor zover mogelijk zowel voor klager als beklaagde aanvaardbaar is.
2. De klachtenfunctionaris stelt zijn oordeel, de motivering daarvan en eventuele aanbevelingen op schrift, ondertekent deze en stuurt deze toe aan klager en beklaagde en, in voorkomend geval, de persoon onder wie de beklaagde werkzaam is of was.
3. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, ondertekent de klager onderscheidenlijk de beklaagde en, in voorkomend geval, de advocaat onder wie de beklaagde werkzaam is of was, het toegestuurde oordeel en retourneert dit aan de klachtenfunctionaris.
Artikel 9: Geschilbeslechting
1. Indien de klacht niet tot tevredenheid van klager is afgehandeld, kan deze de klacht overeenkomstig art. 46c van de Advocatenwet voorleggen aan de deken van de Nederlandse orde van advocaten in het arrondissement Rotterdam.
In geval van geplande of ongeplande afwezigheid van L. van Baaren worden de dossiers waargenomen door mr. P. van Baaren, gevestigd te Rotterdam.
©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.